برد در اقتصاد دیجیتال

admin

admin

به اشتراک بگذاریم

شرکت شما یک صفحه فیسبوک دارد. تیم فروش شما در حال تجربه کردن تجارت به وسیله تلفن همراه است و تیم بازاریابی شما در حال فعالیت با تعدادی از اپلیکیشن‌ها هستند. شما یک تلفن هوشمند دارید و قاعدتا می‌دانید که چطور از آن استفاده کنید. شما باید در مسیر خودتان برای برنده شدن در اقتصاد دیجیتال باشید؛ درست است؟

خب، نه کاملاً! تا زمانی که فعالیت‌های شما پراکنده و مقطعی‌ست، شرکت‌تان به احتمال فراوان از موقعیت‌های بالقوه پیش‌رو به طور کامل استفاده نکرده است. راه بهتری برای بهره بردن از فرصت دیجیتالی وجود دارد، اما نیاز به رهبری استراتژیک و مشارکت در همه فعالیت‌های تجاری دارد. تطبیق هر چیزی با آخرین روند تکنولوژی کافی نیست. در عوض، باید روی ظرفیت کل آن روندها برای تغییر مدل کسب و کار و درآمد خالص‌تان سرمایه گذاری کنید.

ارتباط  تغییریافته

بیش از یک میلیارد نفر از افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، رو به سوی تکنولوژی‌های همراه آورده‌اند. استفاده روزافزون از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر روش ارتباطی ما را تغییر داده است. خبرها به سرعت در سراسر دنیا پخش می شود و این مسئله وضعیت شرکت‌ها و دولت‌ها را با تغییر روبه‌رو کرده است. همه صنایع در حال تغییر کامل هستند. در ایالات متحده امریکا کتاب‌های الکترونیکی فروش بیشتری از کتاب‌های کاغذی دارند. در کره جنوبی رهگذران می توانند با گرفتن عکس از روی پوسترهای نصب‌شده در مترو با تلفن‌های هوشمند، محصولات مورد نیازشان را از مغازه ها خریداری کنند.

همه این موارد باعث تغییرات بنیادی در ارتباطات بین شرکت‌ها و مشتریانشان شده است. تکنولوژی‌ها و ابزارهایی مانند رایانش ابری، شبکه‌‌های اجتماعی، تلفن های هوشمند، سامانه شناسایی امواج رادیویی و بارکدخوان‌ها یک مسابقه تسلیحاتی اطلاعاتی را به راه انداخته است. مشتریان اختیار و نفوذ بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند: می‌توانند قیمت و کیفیت را مقایسه کنند، نظرات خود را ابراز نمایند، محتوای اینترنتی ایجاد کنند و ایده‌های جدید برای محصولات و کمپین‌های تبلیغاتی را تحت نظر داشته باشند. اما این تغییرات شرکت‌ها را نیز با فرصت‌های جدیدی مواجه می‌سازد. کسب‌وکارها با دستیابی به اطلاعات جزئی‌تر از خریداران بالقوه و راه‌های بهتر برای دستیابی به آنها، می‌توانند همه چیز را از نوآوری تا سرویس‌های خدماتی و بازاریابی توسعه دهند. مسئله کلیدی این است که در دام بزرگ‌نمایی نیفتید. اشتباه بسیاری از شرکت‌ها این است که به جای ایجاد یک استراتژی دیجیتالی صحیح، کورکورانه به پیروی از آخرین روندها می‌پردازند. در نتیجه، شرکت‌ها با  مقدار زیادی از داده‌های بازاریابی و یا هزاران دنبال کننده فیسبوکی روبه‌رو می‌شوند اما درباره اینکه چه استفاده‌ای از آنها کنند، ایده مشخصی ندارند.

رهنمودهایی برای موفقیت

برای موفقیت در دنیای جدید دیجیتال باید به چه دست یابیم؟ برای شرکت‌هایی که تازه این مسیر را در پیش گرفته‌اند، شناخت کاربرد تکنولوژی‌های جدید در همه جنبه‌های کسب‌وکار، از جمله استراتژی، ساختار، قابلیت‌ها، فروش و بازاریابی و توسعه محصول و فناوری اطلاعات مهم است. کسب‌وکارها باید اندیشیدن به شیوه متفاوت را آغاز کنند و در به شیوه‌های جدیدی فعالیت نمایند. شش عامل  موفقیت که می تواند به شرکت‌تان در حرکت رو به جلو در این مسیر کمک کند، در این یادداشت اشاره شده‌اند.

۱٫       تحول به سوی دنیای دیجیتال را در بالاترین اولویت قرار دهید

تغییر و تحول به دلیل گستره و اهمیت استراتژیک باید از سطوح بالای سازمان اعمال شود. برای مثال، مدیرعامل شرکت پراکتراندگمبل هدف این شرکت را تبدیل شدن به تواناترین شرکت در حوزه تکنولوژی در دنیا تعیین کرده است. به علاوه، رفتار رهبران هم باید گفته‌هایشان را پشتیبانی کند. فعالیت‌های دیجیتالی باید بخشی از کار همه اعضای تیم باشد و فقط به کارکنان جوان منحصر نشود. تیم اجرایی باید تعهدش را با اختصاص منابع و نظارت بر نتایج نشان دهد.

۲٫      به بازاندیشی درباره مدل کسب‌وکارتان بیندیشید

آخرین باری که یک نوار موسیقی خریدید، چه زمانی بود؟ دنیای کسب‌وکار تعداد زیادی از صنایع و مدل‌ها را به خود دیده است که با تغییرات منطبق نشده‌اند. برای جلوگیری از دچار شدن به سرنوشت مدل‌های فراموش شده کسب‌وکار، در جست‌وجوی توسعه تکنولوژی‌های جدید برای خلق مزیت رقابتی، درک عمیق از چگونگی استفاده مشتریان از کانال‌های دیجیتالی جدید، برگزاری منظم جلسات طوفان فکری و فراتر رفتن از مرزهای صنعت باشید. می‌توانید مانند شرکت بارنزاندنوبل عمل کنید. هنگامی‌که سایر کتابفروشی‌ها با سقوط  دست‌وپنجه نرم می‌کردند، این شرکت روی وب‌سایت و استراتژی تجارت الکترونیکی سرمایه‌گذاری کرد. دستگاه کتابخوان ویژه این شرکت در رقابت با دستگاه‌های دیگر مانند کیندل و آی‌پَد موفق بود  و ۲۲ درصد از بازار امریکا و ۲۷ درصد از فروش کتاب‌های الکترونیکی را به دست آورد.

۳٫      ببینید، بشنوید و یاد بگیرید

منابع اطلاعات دیجیتالی‌تان را شناساییکنید و از یکپارچگی آنها مطمئن شوید. با این کار می‌توانید به مشتریان، تامین کنندگان، توزیع کنندگان، رقبا و کارکنان به دقت گوش دهید، اعتراضات و علایق مشتریان را زیر نظر بگیرید و نیازهای برآورده نشده و الگوها و فراهنجارهایی که موجب ایجاد چشم‌اندازهای جدید می‌شود، را شناسایی کنید. گاتوریِد، تولید کننده نوشیدنی‌های ورزشی، تیمی را ایجاد کرده است که کارکنان آن به نظارت و پاسخ دهی به مطالب منتشره در وبلاگ‌ها، توئیتر و فیسبوک می‌پردازند.

۴٫      بزرگ فکر کنید، اما کوچک شروع کنید

شروع در مقیاس کوچک به معنی نادیده‌گرفتن جاه‌طلبی استراتژیک نیست، بلکه به معنی مقیاس قابل مدیریت است. تلاش‌های کوچک‌تر، متمرکزتر هستند و سریعاً اجرا می‌شوند. نسبت به تجربه کردن، تحلیل دقیق موفقیت‌ها و شکست‌ها و کاربرد درس‌هایی که آموخته‌اید، متعهد باشید. ممکن است چندین بار سعی و تلاش برای رسیدن به موقعیت صحیح برای شرکت‌تان مورد نیاز باشد، بنابراین بردهای کوچک را جشن بگیرید و ریسک‌پذیری را تشویق کنید. موفقیت در پروژه‌های کوچک باعث افزایش میزان تحرک و انرژی مثبت می‌شود.

۵٫      به جای تمرکز روی اجزا، کل را متحول کنید

شرکت‌هایی که تحول دیجیتال را فقط در سطوح کارکردی سازمان دنبال می‌کنند، نمی‌توانند فرصت‌هایی را که در تحول کلی وجود دارد، به دست بیاورند. صرف زمان فراوان در رسانه های اجتماعی برای بخش بازاریابی، به‌روزکردن نرم‌افزارهای تحلیلی برای بخش فناوری اطلاعات، یا استفاده از تبلت برای نیروی فروش کافی نیست. شرکت‌ها به درک اثرات مواج دیجیتالی و فرآیندهایی برای اطمینان از مشارکت در تمام سازمان نیاز دارند.

۶٫       توجه‌تان را معطوف به افق‌ها کنید

تحول یک شبه رخ نمی دهد. بنابراین، داشتن یک افق زمانی چندساله بسیار مهم است. اهداف بلندمدت و بودجه‌تان را به وضوح تنظیم کنید و قدم‌هایی جهت اجرای برنامه‌ها بردارید. مهارت‌های جدید و تغییرات لازم در ساختار و فرهنگ سازمانی را که باعث رسیدن به موفقیت می‌شود، شناسایی کرده و ایجاد کنید.

دنیای دیجیتال ارتباط میان شرکت‌ها و مشتریان‌شان را به کلی تغییر داده است و اطلاعاتی را برای هر دو طرف فراهم آورده است که برای تصمیم‌گیری سریع‌تر و عاقلانه‌تر ضروری است. این معادله در اغلب مواقع پیچیده و مجهول است. شرکت‌ها تنها با یک استراتژی صحیح و گرایشی که فاقد بزرگ‌نمایی باشد، قادرند برای برنده‌شدن در اقتصاد دیجیتال تصمیم‌گیری کنند.

منبع: بی‌سی‌جی پرسپکتیو