دورکاری چیست و چگونه می‌توان از آن به خوبی بهره برد؟

admin

admin

به اشتراک بگذاریم

به لطف پیشرفت‌های بی شمار فناوری نحوه کار در دنیای امروزی تغییرات زیادی کرده است. شرکت‌های مختلف در سراسر جهان به طور مداوم از گزینه های کاری انعطاف‌پذیرتر از قبیل دورکاری استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی اصول دورکاری می پردازیم و برخی از مزایا و اشکالات آن را مرور خواهیم کرد. همچنین نکاتی در مورد نحوه کارکرد آن برای کسب‌وکار شما ارائه خواهد شد.

دورکاری چیست؟

دورکاری در واقع توافقی بین کارفرما و کارمند است که در آن شخص کارمند می‌تواند در هر مکانی خارج از دفتر کار کند. گزارشی که اخیراً توسط Global Workplace Analytics انجام شده است نشان می‌دهد که دورکاری سریعترین روند رشد نیروی کار است که از سال ۲۰۰۵ شاهد افزایش چشمگیر ۱۱۵ درصدی بوده است. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که نیمی از کارمندان در شغلی کار می‌کنند که حداقل تا حدودی با دورکاری سازگار است ، در حالی که حدود ۲۵ درصد از نیروی کار، به طور منظم دورکاری می‌کنند. ۹۰ درصد از کارمندان شرکت کننده در این مطالعه تمایل دارند تا کار کردن از راه دور را تجربه کنند.

همچنین یک مطالعه دیگر نشان داد که دورکاری گزینه‌ای است که هم اکنون توسط حداقل ۷۴ درصد کارفرمایان ارائه می‌شود. بسیاری تخمین می‌زنند که با سرعت فعلی ، طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده رفت‌وآمد سنتی به محیط کار به یک خاطره تبدیل می‌شود.  اینها اعداد کاملاً قانع کننده‌ای هستند ، اما قبل از تصمیم‌گیری، اجازه دهید نگاهی به مزایا و مشکلات جانبی آن بیندازیم و ببینیم که آیا این بهترین کار برای تجارت شما است یا خیر.

مزایای دورکاری برای کارفرمایان:

صرفه جویی در هزینه:

شما چه رانندگی کنید و چه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید ، هزینه های مربوط به رفت‌وآمد قابل چشم‌پوشی نیستند. کار کردن در خانه ، حتی یک یا دو روز در هفته می‌تواند در کنترل هزینه های رفت‌وآمد کمک کننده باشد به علاوه اینکه این کار به حفظ محیط زیست هم کمک می‌کند.

صرفه جویی در زمان:

رفت و به محل کار، هر روز بخش قابل توجهی از وقت یک فرد را به خود اختصاص می‌دهد. کار در خانه باعث می‌شود تا کارکنان از رفت‌وآمد طولانی و اغلب استرس‌زا جلوگیری کنند.

حواس پرتی کمتر:

محیط اداری منجر به تمرکز بالاتر نمی‌شود زیرا زنگ تلفن، پچ پچ مداوم همکاران و صدای باز و بسته شدن درها همواره وجود دارد. می شوند. دورکاری به کارکنان این امکان را می‌دهد که در یک محیط راحت و بدون سر و صدا کار کنند ، جایی که می‌توانند بر وظایف فوری خود تمرکز کنند و کنترل بیشتری بر کار خود داشته باشند.

انعطاف‌پذیری بیشتر:

دورکاری به این معنی است که کارمندان دیگر نیازی به ۹ ساعت کار در ۵ روز هفته ندارند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در مورد تعهدات شخصی بسیار انعطاف‌پذیرتر باشند و تعادل سالم کار و زندگی را حفظ کنند.

معایب دورکاری برای کارفرمایان:

عدم نظارت:

داشتن کارمندانی از راه دور می‌تواند کنترل و نظارت بر آن‌ها را برای مدیران دشوار کند. در برخی مشاغل این عدم نظارت و کنترل می‌تواند بهای گزافی داشته باشد.

بروز سوتفاهم:

حتی با وجود کانال‌های ارتباطی فراوان ، بخشی از اطلاعات در این رفت‌وآمدها به احتمال زیاد از بین می‌روند که می‌تواند باعث سوء تفاهم شود.

رکود فرهنگ سازمانی:

داشتن ارزش ها و اهداف مشترک برای موفقیت هر شرکتی ضروری است. وقتی تعداد زیادی از کارمندان از راه دور کار می‌کنند ، توسعه و ارتقاء این اهداف و ارزش‌ها در بین اعضای تیم بسیار چالش برانگیز می‌شود.

معایب دورکاری برای کارمندان:

فقدان تعامل اجتماعی:

در حالی که بسیاری از افراد از آرامش و انزوای کاری لذت می‌برند، افرادی که برونگراتر هستند، ممکن است با این شیوه احساس تنهایی و انزوا کنند.

آسیب پذیری در برابر مشکلات احتمالی:

برخورد با هرگونه مسائل فنی یا موارد اضطراری مرتبط با کار می‌تواند چالشی بزرگ برای کارمندی باشد که از راه دور فعالیت می‌کند. در بیشتر مواقع اساساً خودتان هستید و این عدم پشتیبانی فوری می‌تواند مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی شما را خدشه‌دار کند

از بین رفتن مرز بین کار و زندگی:

در بیشتر موارد ، انعطاف‌پذیری که از طریق دورکاری فراهم می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی شود. با این حال ، برای برخی افراد ، برعکس این اتفاق صادق است. افرادی که مستعد اهمال‌کاری یا برعکس معتاد به کار هستند در اینجا دچار مشکل خواهند شد.

نکاتی برای اینکه دورکاری موفقی داشته باشیم:

اکنون که در مورد مزایا و اشکالات دورکاری صحبت کردیم، بد نیست به روشهایی بیندیشیم که دورکاری را تسهیل و عملکرد آن را تقویت می‌کند:‌

ارتباط مداوم:

عدم برقراری ارتباط مناسب می‌تواند یکی از بزرگترین موانع در راه موفقیت دورکاری باشد. از طریق رسانه‌های اجتماعی با کارمندانتان ارتباط مستمر داشته باشید و عملکرد آنان را ارزیابی کنید. ضمن اینکه این ارتباط مستمر موجب تقویت اعتماد و ایجاد پیوندهای شخصی میان شما و کارمند شود.

به روزرسانی‌های منظم:

نیازی به نظارت بر فعالیت کارمندان از راه دور به صورت هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز نیست. اما این ایده خوبی است که هر از چندگاهی چک کنید تا پیشرفت آن‌ها را ردیابی کرده و آن‌ها را در مسیر نگه دارید. در دسترس بودن در اینجا مهم است ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که افراد هر زمان که نیاز به بازخورد یا پشتیبانی شما داشته باشند، می‌توانند با شما ارتباط بگیرند.

همکاری و مشارکت بالا:

پیگیری تمام افرادی که دورکاری می‌کنند کار ساده ای نیست. خوشبختانه ، بسیاری از ابزارهای عالی مدیریت پروژه وجود دارد که به شما کمک می‌کند تیم خود را منظم و کارامد نگه دارید.

مهارت‌های لازم برای دورکاری موفق:‌

ممکن است فکر کنید که تبدیل شدن به یک کارمند از راه دور آسان است: شما همان کار همیشگی را در خانه انجام می‌دهید.  متأسفانه ، این مفهوم کار ساده‌ای نیست. دورکاری به مهارت‌های مختلفی نیاز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد:‌

مهارت حل مسئله

کارمندانی که دورکاری می‌کنند ارتباط کمتری با همکارانشان در محیط کار دارند. همین امر موجب می‌شود مسائل معمول در محیط کار برایشان کمی چالش برانگیزتر باشد. به همین دلیل مهارت‌های حل مسئله برای چنین افرادی حیاتی است زیرا سعی می‌کنند خودشان مشکلات را حل کرده و شرایط را ساماندهی کنند.

مهارت‌های فنی

معمولا کارمندانی که دورکاری می‌کنند بایید از مهارت‌های فنی مناسبی برخوردار باشند زیرا بیشتر وظایفشان مبتنی بر فناوری اطلاعات و پلتفرم‌های مربوط به آن است. البته که سازمان‌ها تیم پشتیبانی آی تی را برای این افراد تدارک می‌بینند اما دانش پایه برای این افراد امری الزامی است.

مهارت‌های ارتباطی

هنگام کار حضوری در دفتر کار، شما می‌توانید از ارتباطات غیر کلامی بهره مند شوید. به عنوان مثال اگر کسی بگوید “باشه، انجامش میدهم” ، شما می‌توانید از حالت چهره و زبان بدن میزان جدیت این صحبت را حدس بزنید اما در دورکاری این نشانه های غیر کلامی وجود ندارد. به عنوان کارمندی که دورکاری می‌کند یا کارمندی دارد که از راه دور کار می‌کند، شما باید بتوانید در همه زمان ها به درستی با دیگران ارتباط برقرار کنید. اگر نتوانید این کار را انجام دهید ، بسیاری از اعضای تیم خود را در ابهام رها می کنید و آن‌ها را مجبور به حدس زدن و فرضیات می کنید. وقتی می خواهید یک تیم قدرتمند را حفظ کنید ، باید مهارت‌های ارتباطی قدرتمندتری داشته باشید.

مهارت‌های مدیریت زمان

نکته جالب در مورد دورکاری این است که شما کنترل کامل برنامه خود را در دست دارید. بنابراین باید مدیریت زمان داشته باشید.  شما ۵ بعد از ظهر تعطیل نمی‌شوید و اینجاست که مرز بین کار و زندگی تان مبهم می‌شود.  به عنوان کسی که دورکاری می‌کند باید بتوانید کنترل زمان و برنامه خود را در دست بگیرید.  این ممکن است بسیار ساده به نظر برسد ، اما مستلزم این است که شما به بسیاری از برنامه های جانبی “نه” بگویید و این کار سختی است. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید ، ممکن است که دورکاری برای شما مناسب نباشد.

مهارت‌های همکاری و مشارکت

دورکاری در اکثر اوقات ، نیازمند کار به صورت مستقل است اما این بدان معنی نیست که شما تنها هستید. احتمالاً شما بخشی از تیم بزرگتری هستید که هدف مشترکی دارند. به عنوان یک عضو تیم ، باید بتوانید با هم تیمی های خود همکاری و مشارکت داشته باشید. مشارکت و کار تیمی به خلق ایده ، حل مسئله و تحکیم روابط کمک می‌کند. اگر می‌توانید به راحتی با دیگران همکاری کنید ، شما پتانسیل این را دارید که دورکاری کنید و در عین حال فرایند تیمی را تسهیل نمایید.

در نهایت اینکه، کارکنان شادتر، با تعلق خاطر بیشتر، بهبود عملکرد و مزایای چشمگیر مالی مطلقاً ارزش این را دارد که بخواهید در این چشم انداز شغلی که به سرعت در حال تغییر است ، سهمی داشته باشید.

منبع:flexjob